England - tirsdag den 02. april 2013

Rundt om søen Buttermere

Der var en del flere skyer på himlen, end vi havde forventet. I morgen-TV'ets vejrudsigt meldte de også om en del flere skyer, så det måtte vi leve med. Vi kunne rigtigt loppe den af, for vi havde først bestilt morgenmad kl. 9. I dag ville vi prøve en omelet og en omgang røget laks med æg. Der var ikke en finger at sætte på dét arrangement.

Vores værtinde spurgte, hvor vi skulle hen i dag. Hun kunne godt høre, at vi ikke helt havde bestemt, hvad vi ville, så hun viste os nogle bøger, som hun havde liggende i opholdsrummet bag morgenmadslokalet. Her var bl.a. en bog med korte ture omkring Keswick. Den så meget interessant ud. Kunne måske bruges til de kommende dage, hvis Lasse ikke havde mod på alt for store ture.

Så luntede vi ned til Booths og tankede op med sandwiches og et par colaer, så vi kunne klare dagen og vejen ude i naturen. Det var ikke helt til at vide, hvor langt (op) vi nåede i dag, for sneen kunne helt klart blive en udfordring.

Vi hoppede på The Honister Rambler - sådan kaldes den lille bus, der slider sig op over et af områdets højeste pas. Men vi skulle ikke op over passet, for det var måske stadig lukket - som det havde været dagen før. Vi kørte den anden vej rundt. En tur på ca. 45 minutter til Buttermere. Den kører over et andet, lidt lavere pas. På en stor del af busturen var der forårstegn og solskin udenfor og ikke skyggen af sne at se, så det var lidt svært at få øje på, at det skulle være et problem at vandre i området på grund af sne. Men efterhånden som vi nærmede os Buttermere, dukkede sneen nu op og langs vejen var der tydelige tegn på, at de havde haft rigtig meget sne. Der lå meget store driver på op til en meter, skubbet ind til siden.

Vores plan var at hoppe af i byen Buttermere og gå tur derfra. Så måtte vi se, hvad det blev til. Vi gik en tur rundt om søen med samme navn som byen. Her lå stadig en hel del sne oppe i bjergene over os, så mit håb om at få lokket Lasse med op på Haystacks svandt ind og da vi passerede stien, der går op mod passet og videre ned i Ennerdale, var det åbenlyst, at det ikke var nogen god ide, at gå den vej. Alle andre, der var på vandretur, gik til venstre og fortsatte rundt om søen. Det samme gjorde vi, så vi blev nede i dalen og nød udsigten til de flotte bjerge omkring os.

Vi nåede hele vejen rundt og var på vej tilbage mod Buttermere, da vi kunne regne ud, at den næste bus, der ville køre op mod Honister passet, ville køre kl. 12:50 fra Buttermere. Der var lige tid til, at vi kunne sidde ved søen og spise vores frokost. Så ville vi praje bussen og køre med tilbage mod Keswick. Planen lykkedes og bussen kom. Så var de åbenbart begyndt at køre op gennem passet igen. Der var ikke så meget sne i selve passet men vejen var i forvejen smal, så det har nok drillet med alle de biler, der også skal op i passet. Bjergene omkring selve passet var pænt snedækkede. Det ville nok forsvinde hurtigt nu.

Vi fortsatte ned i Borrowdale og fik en pludselig tanke om, at hoppe af i Rosthwaite og få en øl på pubben. Vi havde jo ikke travlt med at komme tilbage til Keswick. Så meget er der heller ikke, at se på i byen. Så vi hoppede af og gik hen på The Riverside Bar (baren med verdens grimmeste indgang) og bestilte en Snecklifter og en cider til Lasse.

Mens vi sad og nød vores drikkevarer, læste vi på menukortet. Det så så spændende ud, at vi besluttede at spise en burger og en grillkylling. Det smagte fint uden at være et mesterstykke af mad.

Så nappede vi en dobbeltdækker tilbage til Keswick, godt mætte og lidt småtrætte (mon det var øllet, der gav lyst til et lille powernap?). I Keswick provianterede vi i Booths. Købte bl.a. deres restlager af Old Peculier (4 stk.) til at tage med hjem til Danmark. Det slæbte vi tilbage til vores b&b, hvor vi slappede lidt af. Lasses regnjakke var ved at gå i stykker, så vi besluttede at gå på jagt efter en ny til ham. Det opgav vi nu hurtigt, for priserne var noget høje, hvis man skal have en fornuftig kvalitet. 180 pund og opefter var ikke unormalt. Så hellere vente, til vi kommer tilbage til Danmark, hvor et Helly Hansen regnsæt altid kan fås til omkring 1000 kr. - endda med bukser til.

Vi daffede lidt rundt i byen uden at have noget mål. Vi var jo ikke sultne, selv om det var ved at være spisetid. Vores frokost i Rosthwaite var jo blevet spist forholdsvis sent (kl. 2). Så traf vi en beslutning. Vi gik tilbage til vores b&b, for at slappe af. Hvis vi så senere fik lyst til at gå ud og spise, så gjorde vi dét. God plan.

Resten af aftenen lavede vi ikke ret meget andet end at beslutte os for programmet for de 2 kommende dage. I morgen vil vi kombinere 2 af turene i den bog, vi har lånt af b&b. Torsdag ingen vandring men på markedet i Keswick og en tur til Ambleside, for at ose. Hvis tiden tillader det, kan vi køre et andet sted hen og kigge også.

Resten af aftenen gik med at se champion league i fjernsynet, mens vi lå klar til at falde i søvn i vores senge. Så snart kampen var slut, slukkede vi fjernsynet og slukkede lyset. Klokken var ikke blevet 22 på det tidspunkt.